Het is corona wat de klok slaat. Maar vooral vanuit paniek. Dat is zonde, want het coronavirus kan je ook heel veel brengen. Knettergoede teksten bijvoorbeeld.

Recessie. Tekort. Paniek. Dat is zo’n beetje waar het hele land over kakelt als het gaat over het coronavirus. En natuurlijk is het voor een heleboel bedrijfstakken ronduit klote, alleen is dat niet de énige manier om er tegenaan te kijken.

Want we kunnen ook dingen leren van het coronavirus

Wat ik intrigerend vind is de snelheid waarmee het zich verspreidt. Natuurlijk het virus zelf, maar ook de hele hype eromheen. Daar waar menigeen een week geleden nog schaapachtig grinnikte over de berichtgeving, werden afgelopen donderdag ineens overal serieuze maatregelen genomen. En sinds gisteren, de lockdown, is het echt menens.

Voor verspreiding heb je mensen nodig

Zoals ik al schreef in mijn blog over high-end, laat je klanten jouw verhaal doorgeven. Concreet betekent dit: maak je teksten zó verrassend dat mensen erover gaan praten. En kijkend naar je business, durf dermate onderscheidend te zijn dat klanten ambassadeur worden van jouw merk. Steek mensen dus aan met jouw virus door ??

✅ onverwacht te zijn; welke toffe actie kan jij lanceren?

✅ te doen wat anderen niet durven; kleur eens buiten de lijntjes

✅ bied meer dan waar je klant op rekent; beantwoordt vragen voor deze opkomen

✅ gebruik de actualiteit met een knipoog; laat mensen even ontspannen, zo creëer je sympathie

✅ bewandel andere wegen dan normaal, de c van crisis is ook de c van creativiteit

Wat kun jij anders doen?

Piepen dat alles in het honderd loopt is vrij zinloos. Het voelt veel fijner om te kijken wat er wél kan. Puntje 5 hierboven was al de c van creativiteit. Ik ben er heilig van overtuigd dat elke uitdagende situatie een uitnodiging is om er door een andere bril naar te kijken.

Zo maakte ik net, als schrijver, een vlog om dit blog aan te kondigen. Moest ik ook wel even over een drempeltje heen. ‘Marianne, je kunt veel beter schrijven dan ouwehoeren voor een camera….’ Maar wat blijkt: ik vond het hartstikke leuk! En vervolgens borrelt ineens het idee op om weer meer te gaan doen met trainingen geven. Wellicht online?

Nu je toch de deur niet uit kunt: maak er gebruik van

Je hebt altijd plannen op stapel liggen waar je normaal gesproken geen tijd voor hebt. Benut die tijd. Ga aan de slag met je nieuwe strategie. Kijk eens kritisch naar je contentcalender. Ga je mee in de kansen die er voor je klaar liggen of mis je vanuit angst de boot? Dít is ondernemen. Noem me een spiritjunky, maar ik vind dat gaaf.

Het creativiteitsvirus is beschikbaar. Ook voor jou. Júíst nu!

Elke rare kink in de kabel is een kans om je eigenwijze bril op te zetten. Ik heb daar tientallen van. Dus vind je het leuk als ik met je meekijk hoe we jouw content naar een hoger plan kunnen tillen: let me know.  Mijn eigenwijze bril en ik brainen graag met je mee.

En het mooie van online is dat je niet face-to-face hoeft af te spreken om briljante ideeën uit te wisselen. Dat kan gewoon via Zoom of Skype. Wel echt contact, geen risico. Mooi toch?

Wat je ook doet, laat je in elk geval niet in je billen bijten door het angstvirus

Dat is namelijk véél gevaarlijker dan vrind COVID-19.