Je zou zeggen een vraag. Daar opent dit blog immers mee. Wat beter werkt en waarom, ontdek je in dit blog.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: vragen werken meestal niet

Waarschijnlijk heb jij net in een split second antwoord gegeven op de vraag in de titel. Ik was je aandacht even kwijt. En nu sta je onbewust minder open voor de materie die ik je voorleg.

Gewaagde zet dus. Misschien ben je zelfs al weggeklikt. ‘Toch geen tijd om dit blog te lezen’. ‘Even dat mailtje aftikken’. In de ruimte die ontstaat in jouw nadenkmoment, kan er makkelijk een andere taak tussendoor piepen die jij voor nu belangrijker vindt.

Zodra je een aandachtspanne onderbreekt, zwakt je overtuigingskracht af

Je laat mensen bungelen. In deze bungeltijd gaan ze zelf nadenken wat ze willen doen. Voorkom dat. Trek de aandacht én houd hem vast.

Kies als eerste voor een prikkelende titel. Een stellige stelling. Dat mag best een beetje schuren. Dan trek je mensen je verhaal in. Ga vervolgens direct door met een lekker leesbaar verhaal. To the point. Maar wel gezellig. Dan geef je je lezer het gevoel in een fijne waterval te zijn beland. Aantrekkelijk en vloeiend van begin tot eind. Mmmm…..

Dit is de theorie. Nu de praktijk. Online verrast namelijk

Ik moet een beetje grinniken om mensen die heel stellig zeggen: ‘zo is het en niet anders’. De hoofdregel van online is, denk ik, dat geen enkele vlieger altijd opgaat. Anders was ik wel marketeer en dus miljonair geworden. Als je iets zeker wilt weten, test het dan.

Of op z’n marketings: giet het in een A/B-test

A/B-testen worden meestal gebruikt om te kijken welk onderdeel op een website beter scoort. En ook heel praktisch; klikken mensen meer op een rode knop beter of toch op een groene?

Titels kun je natuurlijk ook testen. Stuur de ene helft van je mailinglist je blog met een vraag als titel en de andere helft met je stelling. Doe dit een paar keer en kijk of je aanname klopt!

En denk je nu: Goede tip Marianne, maar HOE verzin ik een sterke titel?

Dat vertel ik je volgende week. Tip van de sluier: het wordt in elk geval een stelling

?