Yep, je leest het goed. Content jatten mág. Het is zelfs heel slim. Waarom leg ik je uit in dit blog!

Na een jaar lang elke week bloggen zijn je onderwerpen een keer op. Als je braaf werkt met een contentcalender zie je dat natuurlijk al van mijlenver aankomen. Alleen als je last minute op een snikhete vrijdag bedenkt: ‘waar moet ik maandag over schrijven…’, dan heb je een probleem.

Welnee, je hebt helemaal geen probleem

Dit is namelijk hét moment om aan de jatterij te gaan. Je hoeft niet alles zelf te verzinnen. En als je jatten net zo’n schuttingtaalwoord vindt als ik, gebruik dan het chiquere woord ‘contentcuratie’.

Google een term binnen jouw vakgebied en kijk wat anderen schrijven

Zo vind je de interessantste dingen. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Deze wijsheid bevat meteen een vingerwijzing hoe je het moet doen. Doe het góéd. Maak er je eigen verhaal van. Met je eigen sausje. Sprekende voorbeelden en je eigen mening.

Van jezelf jatten kan ook!

Contentcuratie voor gevorderden dus. Maak van een leuk blog een flitsende Instapost. Of schrijf over je laatste video een blog. Melk alle vormen van content uit. Dat is een win-win, want je bereikt én meer mensen omdat je meerdere kanalen inzet én je creëert eenvoudig nieuwe content.

Gouden regel: hergebruik nóóit exact dezelfde teksten

Dat vindt Google namelijk niet leuk. Google indexeert op unieke content. Dus ook niet een tekstje van je homepage ‘omdat het zo lekker bekt’ kopiëren naar je dienstenpagina. Daarbij, elke tekst is een kans om je bezoeker aandacht te geven en in te pakken. Grijp die kans!

Liever lekker light stelen? Ga naar answerthepublic.com

Op deze website ontdek je welke vragen er binnen jouw werkveld ingetoetst worden op Google. Je kunt je land en je taal invullen en een zoekterm. Superleuk om een keer te doen. En je hebt meteen waardevolle input voor een nieuw blog. Nu heb je écht altijd iets om over te schrijven.

Dussss…. wanneer verschijnt jouw volgende (eerste? ?) blog?