“Hoe doe je dat toch. Zo lekker licht en luchtig schrijven.” Een unieke schrijfstijl ontwikkelen is een proces. Deze 3 tips helpen je bij daarbij!

Het blijft leuk om te horen. “Jij hebt zo’n fijne schrijfstijl!”  Vergeet dan niet dat ik al een lustrumpje of wat meedraai in het copywritersvak. Toen ik net begon was mijn stijl ook saaier. Stugger. Om niet te zeggen: zo formeel om lekker bij in slaap te vallen.

Ik heb mijn stijl gevonden door te gaan bloggen

Een blog is net een speeltuin. Alles kan. Alles mag. Persoonlijke verhalen, diepgaande kennisoverdracht en humor op het randje. Ik deelde elke week een verhaal over mijn persoonlijke leven. En voelde dus geen druk om ‘perfect’ te schrijven. Ik was gewoon lekker aan het spelen. Vrij van alles en totally open voor inspiratie. Daar heb ik veel van geleerd.

En ja, er zijn blogformats. Die zijn vooral handig als je niet weet waar je moet beginnen. Ook maakt het verschil wat voor tekst je schrijft. De tone of voice in mijn blog is anders dan op een website voor klant.

Mijn advies: begin gewoon

Want schrijven is een kwestie van doen. Als je een marathon wilt lopen, begin je ook met rustige trainingsrondjes. Om het daarna langzaam op te bouwen. Met schrijven werkt dat net zo. Door te proberen en te kijken wat voor reactie je krijgt van je volgers, evolueert jouw schrijfstijl tot jouw unieke signature.

Inspiratie nodig? Kijk naar bedrijven die jij tof vindt

Ik heb stiekem mijn stijl een beetje afgekeken van Coolblue. Leest lekker. Humor. En spot-on! Om het vervolgens te kneden en te tweaken naar Mariannestyle.

Heb je jouw bedrijf ontdekt? Finetune dan jouw schrijfstijl met deze 3 tips:

? Tip 1: Bedenk wat jij écht belangrijk vindt en verwerk dat in je teksten

Zaken doe je met mensen. Ga dus na wat jij prettig vindt in het contact met mensen. Ik hou van verbinding maken. Zeggen waar het op staat, met hier en daar een gebbetje. Daarom zijn mijn teksten persoonlijk, to the point en af en toe hi-la-risch. Al zeg ik zelf ?.

? Tip 2: Schrijf zoals je praat

Dan lijkt het net alsof iemand naast je zit. Een persoonlijk gesprek met je heeft. Dat is wat je wilt bereiken met je teksten. Afstand overbruggen. De juiste sfeer creëren. En als het even kan iets doen met die glimlach (yep, gejat. Betrapt).

Kies wel voor verzorgde spreektaal. Het blijft immers een tekst. Zodra je je ‘oh my gash’es’ van stal haalt, kom je onprofessioneel over. En leest het niet lekker meer.

? Tip 3: Durf anders te zijn

Een goede tekst heeft altijd iets onverwachts. Want een ander geluid valt op. Denk aan Coolblue. Die spreekt haar zakelijke doelgroep aan zoals jij tegen je vrienden praat. Voorheen was dat not done. Inmiddels zijn we eraan gewend en vindt iedereen het leuk. Maar daarmee starten is lef voor nodig.

Natuurlijk moet wat je doet passen bij je product of dienst. Te lollig betekent de plank misslaan. Alleen het randje opzoeken is misschien nét dat doorslaande succes waar je op zit te wachten. Dus: zet je omdenkbril op en verras de wereld met jouw wervelende signaturetekst!