Je bezoeker raken waar het pijn doet. Ze bewust maken van hun probleem. Laten bloeden en dan met de oplossing komen? Doe dat alsjeblief NOOIT meer.

 Ben jij ook zo moe? Hou je nooit tijd over voor leuke dingen? Is het elke maand puzzelen om rond te komen?

Businesscoaches zijn gék op dit soort zinnen op hun website. Maak mensen bewust van hun pijn en dan gauw met de ideale oplossing komen. Dan hollen ze naar je toe: alsjeblieft, help me…

REALITYCHECK, zo werkt het dus niet

Ga maar na. Wanneer zeg jij eerder ja. Als je je lekker voelt en alles lukt? Of als je down and out bent en iedereen de deur wijst. Tja. Lijkt me duidelijk. Tijd voor een kort lesje psychologie waarom mensen eerder ja zeggen tegen een positieve boodschap.

De vraag is in welk brein een tekst binnenkomt

We hebben 3 breinen. Als eerste het oerbrein. Dat zorgt ervoor dat je wegrent als een vreselijk enge beer je pad kruist. Het tweede is het emotionele brein. Dit reguleert je emoties en affectiviteit. En zorgt ervoor dat je fijne dingen wilt behouden en negatieve zaken wilt vermijden. Ten slotte het rationele brein. Dit helpt je over dingen na te denken en keuzes te maken.

Een tekst bereikt als eerste het emotionele brein

En dus niet het rationele brein wat veel mensen denken. Die ellendige boodschap, de ‘ben je ook zo moe’, maakt je stemming instant negatief. Vervolgens gaat in een split second je denkende brein met de informatie aan de haal; wat vind ik hiervan, wil ik dit? Maar het negatieve zaadje is al geplant.

En wat weten we van het emotionele brein? Exact, dat het pijn en narigheid wil vermijden. Resumé, je bezoeker wil jouw aanbod vermijden. Uh oh, not good!

Beschrijf daarom in je teksten het ultieme eindresultaat

Waar krijgt jouw doelgroep nu echt shiny eyes van? Dat is hetgeen wat je in je teksten voorspiegelt. Neem ze mee in de beleving. Zo realistisch dat je het bijna aan kunt raken. Dan juicht het emotionele brein van je bezoeker: JA! (jaaaaaaa!) dat wil ik.

Schrijf dus positief. Altijd

Omdat het lekkerder leest. En, ook van vanuit de psychologie bezien, veel beter werkt. En nu ik toch tips aan het rondstrooien ben: stap af van meerdere vragen stellen aan het begin van je tekst. Deze techniek komt werkelijk uit het jaar kruik. Is je businesscoach het niet met me eens? Geweldig. Ik geef hem of haar graag een training over copywritingtrends anno 2020 ?.