Bloggen. Ik kakel altijd dat dat goed is voor je business. Maar wat is er eigenlijk zo waardevol aan? En wat levert het op? Dat vertel ik je in dit blog.

Vorige week riep ik jullie op je meest prangende copywritevraag met me te delen. Eén van de vragen kwam van Monique Bruijn, marketeer @ In de Mix:

Welke blogstrategieën zijn er nu eigenlijk allemaal en wat kunnen ze opleveren? ?

Dat vertel ik je zo. Maar eerst dit; wat is nu de kracht van een blog?

Ga ervan uit dat niemand je kent online. Een blog brengt daar verandering in

Zodra je een bedrijf start, ben je online onzichtbaar. Onvindbaar. Je netwerk, familie en vrienden kennen jou, anderen niet. En met alleen een vruchtbaar netwerk kun je een leuke boterham verdienen. Maar wil je groeien en méér mensen helpen, dan is vindbaar zijn online een must. Een blog is hier bij uitstek geschikt voor.

Een blog is geen direct sale middel

Dat hoop je natuurlijk wel. Meteen als je je eerste blog plaatst, krijg je reacties, aanbiedingen en leuke aanvragen. Bummer, zo werkt het niet. Bloggen is een kwestie van een lange adem. Elke week of maand bouw je aan je bedrijf. Stapsgewijs gaan steeds meer mensen je volgen. Mits je leuke verhalen deelt natuurlijk.

Welke schakel in je fietsketting zorgt ervoor dat je kunt fietsen?

Geen enkele. Je hebt ook wielen nodig, een stuur en… iemand die trapt. Maar als er een schakeltje in je ketting mist, dan merk je dat meteen. Kan je niet meer fietsen. Zo is het ook met een blog. Het is altijd onderdeel van een marketingstrategie. Salestypes bij grote bedrijven vragen me regelmatig wat de ROI (return on investment) van een blog is. Alleen is dat niet  met zwarte cijfers te onderbouwen. Een blog is een stapje in je customer journey. Een schakeltje van de fietsketting. Dat voorziet in een bepaalde behoefte waardoor jouw klant of prospect een volgende stap zet op weg naar een aankoop.

En vergeet niet: als je net begint leest niemand je blogs

Vervelend? Nee juist niet! Zie je begintijd als de perfecte speeltuin om te ontdekken wat wel werkt en wat niet. Het geeft je juist de kans in je rol als blogger te groeien. Een community op te bouwen.

Veel mensen leggen de lat te hoog: ‘Wat als andere professionals dit lezen en ze het niks vinden…’ Dus starten ze maar gewoon…. niet. Wees gerust, waarschijnlijk lezen je vakgenoten het niet. En als ze het wel lezen en ze hebben commentaar? Mooi toch, kan je alleen maar van leren. Perfectionisme is killer nummer 1 voor creativiteit. Hup de prullenbak in dus met die onzin!

Zakelijk schrijven doe je om 3 redenen

Je wilt zichtbaar zijn. Je wilt dat mensen je leren kennen. En je wilt dat mensen jou gaan zien als autoriteit. Dit is de volgorde zoals de meeste bedrijven hun blogstrategie inzetten. Dit is inderdaad de chronologische volgorde, zo bouw je een community op.

Alleen als je mij vraagt wat de belangrijkste strategie is, zeg ik overtuigd: een autoriteit worden binnen jouw vakgebied! Daarom is dat ook strategie nummer 1. Duurt het langst voor je het bereikt, maar levert by far het meest op!

Strategie 1: word een autoriteit in jouw vakgebied

Je hebt gigantisch veel kennis in huis. Daarin onderscheid je je van je vakgenoten. Deel die kennis. Pas als jij buikpijn krijgt van de waardevolle tips die je deelt weet je: ik zit goed! Klanten zeggen weleens ‘geef ik niet te veel weg, straks hebben ze me niet meer nodig!’

Zo werkt het gelukkig niet. Als je mensen echt op weg helpt met je blogs, gaan ze je vanzelf als autoriteit zien. Mocht er dan een keer iets voorvallen waarvan ze zeggen, tjee, nu lukt het me niet, dan schiet direct jouw naam te binnen.

?En dit levert het op: door regelmatig waardevolle content te delen, blijf je top-of-mind bij je volgers en klanten. Als ze jouw dienst nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze ervaren dat iets zelf doen veel tijd kost, 3x raden wie ze bellen? Precies, jou!

Strategie 2: #hallowereld

Zaken doe je met mensen. Wanneer zeg jij sneller ja tegen een product of dienst, als je iemand een ??? vindt, of als je iemand graag mag? Dat laatste natuurlijk! Met bloggen kun je jezelf precies neerzetten zoals je bent. Persoonlijk, grappig, fris en kritisch. Net wat je wilt uitstralen.

?En dit levert het op: doordat je blogt kennen mensen je. Ze hebben een gevoel bij hoe jij in real life bent. En als jij die gunfactor weet op te roepen bij je volgers, worden ze veel makkelijker klant als ze jouw product nodig hebben.

Strategie 3: verkering met Google

Tik het woord ‘coach’ in op Google. In 0.68 seconden krijg je 1.640.000.000 hits. Wauw. Probeer daar maar eens tussen te komen. Als jij net je website het www opslingert, eindig je meestal onder op de stapel. Er zijn een heleboel trucs om hoger in Google te komen. De meest simpele is regelmatig verse, relevante content produceren.

Een blog is zo’n contentvorm. Door regelmatig te bloggen, rankt Google je website steeds hoger. En dat niet alleen, als jij een interessante blogtitel bedenkt waar mensen op zoeken, plopt je blog op in de zoekresultaten. Hoe meer je plaatst, hoe actiever je site. Langzaam maar zeker wordt Google verliefd op je. Yay!

 ?En dit levert het op: ook hiervoor geldt; het is geen absolute wiskunde. Je kunt niet zeggen dat als je elke week een blog plaatst je een pagina stijgt in Google. Maar het helpt wél! En natuurlijk is het makkelijker als je een heel exclusief product verkoopt waar nauwelijks concurrentie op is. Het geheim van vindbaarder worden is vooral volhouden. Blijf schrijven. Blijf leuke content produceren.

Kleine kanttekening; stijgen in Google moet nooit een doel op zich zijn

Eerder een resultaat van een sterke marketingstratetegie waar bloggen een onderdeel van is. Uiteindelijk gaat het om het grote geheel. Je bezoeker begeleiden in zijn reis naar aan aankoop. Kennismaken, kennis delen en jezelf als expert neerzetten, bloggen dus, is hierbij een perfect vertrekpunt!

En Monique, is je vraag beantwoord? Volgende week een andere vraag!