Dan ben je niet de enige. Veel ondernemers die ik spreek denken zo. Alleen wat zit daar nu écht onder?

Soms is het bescheidenheid. Niet in de spotlights willen staan. Want dat doe je natuurlijk wel een beetje als je jouw expertise deelt.

Maar het kan ook angst zijn dat andere mensen iets van je gaan vinden

Zodra jij je kennis deelt, claim je je plek als professional. Je weet dat je goed bent en nu zég je het ook. Ojee. Zeker als je een beetje perfectionistisch bent, vind je iets al gauw niet goed genoeg om te delen. Dus doe je het maar niet.

Wacht je liever tot er weer een opdracht rolt uit je vruchtbare netwerk

Zo blijven veel ondernemers hangen op de drempel. ‘Wel, nee toch niet. Tijd voor een blogje, ach ja, wie leest het. Weet je wat, ik begin er wel eentje.’ En 4 weken later staat het nog steeds op je to-do-list. Oh, weekend, volgende week weer een week!

Je houdt jezelf voor de gek

Iets in jou wil namelijk wél die content delen. Nieuwe klanten aantrekken, zodat je nog meer mensen kunt helpen met dat wat jij belangrijk vindt. Onder je laconieke houding ‘wie zit er op me te wachten’, zit faalangst. Niets meer. Niets minder.

Stiekem herkenbaar? Bedenk dan dit:

Er is áltijd iemand die wél op je content zit te wachten

Ooit vertelde een andere ondernemer een verhaal die mijn onzekerheid deed smelten. Zie jouw kennis als een soort lat. Er zijn altijd mensen boven de lat die meer weten dan jij. Zij hebben inderdaad geen behoefte aan jouw kennis. Het gaat om de groep mensen onder jouw kennislat. Deze mensen staan te trappelen om meer te ontdekken van jouw expertise.

Het fijne en geruststellende van de lat is; je hoeft niet alles te weten. Je kúnt ook niet alles weten. Daarmee valt meteen de druk weg dat je bizar goed moet zijn. Mr. drs. prof. BA, weet ik wat, voor je je mond open mag trekken.

Ben ik een alwetende copywriter? Alsjeblieft nee.

Toch deel ik elke week wat ik wél weet. En dat is een stuk meer dan de gemiddelde mensch die teksten schrijft. Jij leert van mij. En ik leer op mijn beurt weer van andere mensen. Mooi toch? Je bent nu al goed genoeg om andere mensen te inspireren.

 Dus doe die faalangst in de prullenbak

Ga op weg naar de oren die je willen horen. Doe lekker eigenwijs en vol verve je verhaal. Er is een hele schare fans to be die op je zit te wachten.

Stel ze niet teleur. Go get them tiger.