Je tekst is klaar. En je bent er best tevreden over. Alleen dan dat ene dingetje nog. Een titel. Man, wat een gedoe. Na een rondje hardlopen weet je het nog steeds niet. Dit blog verlost je uit je lijden. Met deze 5 tips lukt het je wél.

Zie je groen van het feit dat je maar geen sterke titel weet te verzinnen? Je bent niet de enige. Ik heb serieus weleens overwogen om een andere copywriter in te huren voor een titel boven mijn vers geschreven tekst.

Om de druk op te voeren: een titel is het belangrijkste onderdeel van je tekst

Dit is namelijk het moment dat bezoekers bepalen of ze jouw blog of tekst de moeite waard vinden om hun kostbare tijd aan te besteden.

Een titel moet daarom niet te veel weggeven van de inhoud. Dan hoef je het niet te lezen, want zegt je brein: check! Ik heb kennis tot me genomen. En doorrrr! Maar, je wilt ook niet te weinig informatie delen. Dan is het niet interessant genoeg om te lezen.

Het DNA van een pakkende titel

? Is kort, maximaal 3-7 woorden

? Is pakkend, je kunt niet anders dan het stuk lezen

? Is concreet, geen vaag filosofisch geneuzel, daar heb je boeken voor

Dit is het wat, nu het hoe. Hieronder vind je 5 tips voor het samenstellen van zo’n hemels pakkende titel.

 

Tip 1: Giet je onderwerp in een controversiële stelling

Een stelling als titel werkt. Een sausje van controverse eroverheen werkt nóg beter. Buiten de lijntjes kleuren, of in elk geval ertegenaan schurken, valt op. Daarnaast mag je als expert binnen jouw vakgebied best een stevige mening hebben.

Lees je tekst nog eens door. Wat is de belangrijkste boodschap? Hoe kun je deze boodschap zo omdraaien dat je een reactie oproept?

?? Waarom je nooit meer high-end mag zeggen

?? Daarom zijn SEO-teksten het einde van je bedrijf

?? 5 manieren om je bezoekers weg te jagen

 Tip 2: Creëer een mysterie

Wij mensen zijn nieuwsgierige wezens. Zodra een titel een leuk weetje presenteert, wil je weten hoe het zit. Maak daar dus gebruik van!

?? Wat je nog niet wist over….

?? Dit doen zoveel schrijvers fout….

?? De allerleukste…..

 Tip 3: Maak gebruik van de hiaattheorie

Deze tip is het verlengstuk van tip 2, maar dan vanuit de invalshoek van specialistische kennis. Uit onderzoek blijkt dat hoe meer mensen weten, des te vervelender ze het vinden als je iets niet weten.

Deel in je titel net dat ene kleine brokje informatie wat ze nog niet weten. Reken maar dat je ze blog verslinden! Het verschil met tip 2 is dat je bij de hiaattheorie daadwerkelijk de helft van het missende puzzelstukje deelt.

 Tip 4: Tips en stappenplannen

Stappenplannen en tips zijn heerlijk! Met deze informatie kun je meteen, direct, NU, iets veranderen. Een stappenplan geeft je het gevoel dat je ergens controle over kunt krijgen. Na het afronden ervan vink je wat af. Dat is enorm geruststellend voor het brein. Daarom werkt het ook zo goed!

?? In 3 stappen je webteksten op orde

?? 3 megasimpele tips om gefocust te schrijven

?? In 7 stappen naar een ijzersterke tekst

 Tip 5: Laat je tekst een paar dagen liggen

Gek genoeg is dit de belangrijkste tip. Schrijven is meer dan je computer aanzetten en beginnen met typen. Het is ook jezelf en je werkprocessen zo managen, dat je het optimale uit je brein haalt.

Laat daarom je tekst een paar dagen liggen. Zodra je je brein rust geeft, werkt in de vrije, creatieve ruimte je onderbewustzijn gewoon door. Dat verklaart de frisse kijk op dingen als je het hebt losgelaten. Die ijzersterke titel plopt na een paar dagen vanzelf op!

Last but not least: wissel af

Van elke week een stappenplan worden je volgers doodmoe. En ook al weet je dat een stelling in theorie beter werkt, gooi er af en toe eens een vraag doorheen. Verandering van spijs doet eten.

En wil het even helemaal niet. Geen lijstje, geen tip, geen hiaat of mysterie? Dan toch maar lekker hardlopen! Of raar doen met je laptop boven je hoofd. Doet ook wonderen….