‘Maar ik heb verschillende doelgroepen. Wanneer spreek ik nou wie aan?’ Het antwoord is simpel. Ga uit van je eigen stijl. Die blijft hetzelfde. Wie je ook aanspreekt. Waarom leg ik je uit in dit blog.
Je ziet het vaak bij zorgverzekeraars of banken. Dan willen ze jongeren aanspreken en gaan ze ineens vet chille en lauwe taal uitkramen. En op een volgende pagina, waarbij ze een zakelijke doelgroep aanspreken, struikel je over de u’s en dure woorden.
Bedrijven vinden dit lastig. Ik heb regelmatig verhitte discussies met CEO’s dat ze hun financiële achterban anders willen aanspreken dan consumenten.
“Straks lopen onze klanten weg.”
Terwijl een vaste tone of voice juist voor herkenbaarheid zorgt
Door steeds op dezelfde manier te communiceren gaan klanten en potentiële klanten je vanzelf herkennen. Zeker als je stijl fris, onverwacht, klantgericht en met humor is, weten mensen na het lezen van de eerste paar zinnen: aha, dat is bedrijf X!
Ga uit van je eigen cultuur
Wat jouw organisatie zo bijzonder maakt, is het hetgeen waar klanten op af komen. Dus in plaats van elk pionnetje op een andere manier aanspreken, bedenk waar jullie voor staan. En vertaal dat dan weer naar de behoefte van je klant. Want hoe helderder het is waaróm en hoe jullie iets doen, des te aantrekkelijker is het voor klanten om jullie te blijven volgen.
Want denk je dat bol.com ineens anders praat tegen een groot bedrijf?
Nee, dat doen ze niet. Omdat je al zo gewend bent aan hun lichtvoetige en toegankelijke tone of voice, stoort het je niet. En dan kan je zeggen ‘ja, maar dat is bol.com, daar verwacht je dat…’ Bol.com is ook ergens begonnen. Dus dat kan jij ook.
Hip taalgebruik en humor, moet dat dan?
Humor moet absoluut. Dat is een grapje natuurlijk. Er moet helemaal niks. Als jij manager bent bij een zorginstelling of de communicatie doet van een uitvaartverzekering, past snel taalgebruik niet. Natuurlijk schrijf je to the point, eenvoudig en scanbaar, maar je kunt best ‘u’ gebruiken. Check mijn blog over hoe je ‘u’ toch lekker leesbaar maakt.
?TIP: Maak een schrijfwijzer voor consistente en klantgerichte teksten
Het is vervelend als jij een zakelijk begrip altijd linksom beschrijft en je collega rechtsom. Dan is het voor je ontvanger niet duidelijk wat je bedoelt. Een superhandige manier om elke uiting dezelfde stijl en correcte inhoud mee te geven, is het ontwikkelen van een schrijfwijzer.
In een schrijfwijzer stel je richtlijnen op over wat voor jullie een goede tekst is. En maak je keuzes over hoe je dingen zegt. Spreek je ontvangers aan met je of met u? Hoe omschrijf je jargon binnen jullie organisatie? Kies je voor beste, hi of geachte in een mail? Maak je gebruik van uitroeptekens of juist niet? De lijst is eindeloos. Het kost tijd om een goede schrijfwijzer te maken, maar je slaat een enorme slag in je merkbeleving. Als een schrijfwijzer eenmaal staat, scheelt dat zeeën van tijd. En dus: geld!
Hulp nodig met zo’n schrijfwijzer? Mail, app, of bel me, ik denk graag met je mee!
Geef een reactie