Er wordt zó veel informatie op je afgevuurd dat je brein niet meer reageert op woorden als heel, erg en veel. Dus moet je als je de aandacht wilt trekken met grover geschut voor de dag komen. Say hello to: taalintensivering!
Het is best een spoiler wat ik je nu ga vertellen. Na dit blog kun jij niet normaal meer naar de titels en headers in je mailbox kijken. Of op social. Websites. Sorry alvast daarvoor.
Vroegâh was schrijven anders
Dan trok je nog de aandacht met hele verhalen. Maarja, toen lazen we boeken. Tijdschriften. Was online gaan nog 8 minuten inbellen. Je weet wel; ieeee uuuuuu prrrrrrttttt ….. trrrr trrrrr.
Nu wordt er van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat om je online aandacht gesmeekt
Zodra je je mail opent. Je socials. Of je (werk)telefoon aanzet. Gelukkig kan je brein dat aardig filteren. Anders zou je gek worden. Je geeft dus alleen aandacht aan dingen waarvan jouw brein in a split second zegt: ja, dat!
En dat gebeurt vooral bij woorden die een emotie oproepen
Denk aan een vergrotende trap of een versterkend toevoegsel. Dit noemen we taalintensivering.
Een voorbeeld. Peperduur is veel prikkelender voor je brein dan gewoon het woord duur. Of oliedom in plaats van dom. En wat spreekt meer tot je verbeelding: een piepklein kabouterkamertje of een kleine kamer?
Op woorden als heel, erg en veel reageert het brein niet meer
Te gewoontjes. Niks aan de hand. Lekker doorgaan waar je mee bezig was zegt het dan. Dus als je de aandacht van je bezoeker wilt trekken, pak uit! Met belachelijk simpele tips. Een fonkelnieuwe online training.
Alleen ga niet over the top
Wij Nederlanders blijven toch een nuchter volkje. Bij het lezen van ‘een wervelende online strategie met bizar goede hands-on tips’ stikte ik laatst toch echt bijna in mijn koffiekoekje. Van het lachen. Gebruik nooit meer dan één geïntensiveerd woord per zin. Zo trek je de aandacht zonder mensen weg te jagen dus.
Zo. Nu is het tijd voor nog een …. superlekker kopje koffie!
☕️
Geef een reactie