Ondernemers schreeuwen het van de daken: ‘Geniet van dit exclusieve high-end product…’ Tja. Beter niet. Waarom vertel ik je in dit blog.

Ik heb eigenlijk een ander blog in de planning staan. Tot ik deze week langs een sportschool wandel waar met koeienletters ‘High-End Fitness Boutique’ op de ruit geplakt is. Mijn haren staan direct recht overeind. Want heb je ooit weleens stil gestaan bij wat je nou eigenlijk zegt met de term ‘high-end’? Dat je product fantástisch is?

Laat klanten dat lekker zelf bepalen

Want als je product of dienst écht zo goed is, is het veel krachtiger als zij als ambassadeurs van jouw merk hun mening delen. Gorillamarketing, heel hard brullen dat je zo goed bent, werkt allang niet meer.

Met de kreet high-end zeg je eigenlijk

❌ je betaalt te veel

❌ en om dat te compenseren zeg ik dat je als klant héél belangrijk bent

❌ik weet niet goed hoe ik moet verkopen, dus brul ik maar high end

Ook met onderling praten over high-end klanten geef je een raar signaal af

Want wat is een niet-high end klant dan? Een klant die het niet waard is aandacht te geven? Eentje die geen gevulde bankrekening heeft? Geen sympathieke boodschap als je het omdenkt.

Dat je een keuze maakt in wat je doelgroep is, is prima. Maar zeg het niet. Straal uit wat je bent. Dan trek je vanzelf de klanten aan die je aan wilt trekken.

Wat je wilt is een gevoel overbrengen. Een beleving

Dat doe je met een goede tekst. En natuurlijk kun je gebruik maken van persuasieve technieken. Laat klanten aan woord over hoe tevreden ze zijn met jouw dienst. Dan maak je gebruik van sociale bewijskracht. Of creëer sympathie door je servicegerichtheid zo uitmuntend te maken dat je klanten een glimlach op het gezicht tovert. Je weet welk bedrijf daar groot mee is geworden 😉

Vermijd containerbegrippen, wees concreet in wat je zegt

Passie, service hoog in het vaandel hebben staan, ontzorgen…. Oh, jeuk! En heb je enig idee wat je zegt? Ik denk bij passie aan een heerlijk spel tussen de lakens. Mijn buurvrouw denkt bij passie aan ‘lekker haken met de breiclub op zondag’.

Bij elke uiting moet het helder zijn wat je bedoelt. Laat klanten niet zelf dingen invullen. Want jouw klant wil helemaal niet zelf nadenken. Die wil gewoon in de watten worden gelegd. Verrast door een creatieve kwinkslag. Meegenomen in jouw fantastische verhaal.

Dus vanaf nu: exit de term ‘high-end’!