Je bent toe aan een nieuwe website. Of misschien is het wel je eerste website. Stap 1 is natuurlijk: wie wil jij aanspreken? Wat is jouw doelgroep? Welke taal spreekt jouw ideale klant? En dan het moeilijkste: spreek je ze aan met je of met u?

Kies voor persoonlijk, altijd

Online schept namelijk al een bepaalde afstand. Ik zit nu wel in blogvorm tegen je aan te kletsen, maar ik zit niet naast je. Je kunt me niet zien. Schrijf je teksten daarom altijd alsof jij naast je klant zit. Persoonlijk schrijven kan zowel met je als met u, maar…

Hoe zie jij jezelf: als je of als u?

Op het eerste gezicht een gekke vraag. Maar niemand denkt over zichzelf als ‘u’. En bedenk daarbij nog eens dat de meeste teksten worden gelezen op… het toilet! (Waar zit jij nu? ;-)) Als jij even rustmomentje voor jezelf hebt, dan ben je al helemáál geen u.

U schept afstand

En dat wil je niet. Want online schept ook al afstand! Hoe meer afstand je creëert jegens je bezoekers, des te kleiner de kans is dat hij of zij ‘ja’ gaat zeggen tegen jouw dienst of product. Ik ben daarom fervent voorstander van bezoekers aanspreken met je.

Jaag ik mijn klanten niet weg met ‘je’?

Die vraag krijg ik erg vaak. Zeker de marketingmanagers van grote bedrijven zijn huiverig om hun bezoekers met ‘je’ aan te spreken. Deze tendens is wel aan het veranderen. Grote bedrijven als AFAS en KPN kiezen ook voor ‘je’. Deze trend breidt zich steeds verder uit.

Er zijn uitzonderingen

Soms is het kiezen of delen. Bijvoorbeeld mensen in de legal of finance sector vinden het niet prettig om aangesproken te worden met ‘je’. Doe dat dan ook gewoon niet, speel op safe. Weet je zeker dat jouw doelgroep de benen neemt bij het lezen van ‘je’, ga dan voor ‘u’.

Maak die ‘u’ dan zo persoonlijk mogelijk

Een truc die ik altijd gebruik is dat ik wel het woord ‘u’ gebruik, maar een tone of voice kies die eigenlijk meer bij ‘je’ past. Zo hou je de u-lovers tevreden én spreek je je bezoeker nog steeds persoonlijk aan. Neem je hen mee in je verhaal. Zodat ook zij, je of u, gewoon lekker JA zeggen tegen jouw fantastische product!